تایلند (پوکت)-۲۰۱۱

اگر قصد استراحت در یک جزیره آرام یا عکاسی از آبهای رنگارنگ دریای آندامان را دارید، پوکت مقصد ایده آلیست. دو جزیره آن به عنوان لوکیشن های ۲ فیلم سینمایی از یک طرف و تسهیلات ویژه غواصی، شیرجه، جت اسکی و سایر ورزشهای آبی از سوی دیگر باعث رونق گردشگری پوکت شده اند.

پوکت بزرگ ترین جزیره تایلند است. ۹ شهر دارد که معروف ترین آنها پاتونگ است. یکی از آرامش بخش ترین سواحل دنیا را داراست و جان می دهد برای ساعتها نشستن و کتاب خواندن…

اگر هوا ابری نباشد، یکی از دل انگیزترین غروب های خورشید را اینجا خواهید دید.

بدون شرح

غذاهای دریایی، خوراک اصلی پوکت محسوب می شوند و مثل دیگر شهرهای ساحلی جنوب شرق آسیا تنوع فراوانی دارند.

Pizza Company را قبلا در گزارش وی ین تیان معرفی کرده بودم…

روز بعد با مبلغ ۵۰۰ بات یک تاکسی گرفتیم تا ساحل کارن، کاتا و معروف ترین Viewpoint پوکت را ببینیم:

Karon Beach دومین ساحل معروف و مجهز پوکت به شمار می رود.

سواحل کاتا – کاتا یای و کاتا نوی به داشتن سواحل تمیز توریستی مشهورند…

Kata (Karon) Viewpoint

زوج اروپایی در لباس عروسی تایلندی

اینجا نمای ۳ ساحل زیبا را می توان مشاهده کرد اما، اگر دوست دارید نماهای دیگری از پوکت را هم ببینید، باید به ۷ تپه دیگر هم سرک بکشید:

Promthep Cape

Radar Hill (بلندترین تپه پوکت)

Rang Hill (با مجسمه بودای طلایی)

Monkey Hill (که به پاتوق عمو هوگ معروف است.)

Panwa Viewpoint (با زاویه دید ۳۶۰ درجه ای از شرق و جنوب پوکت)

Windmill Viewpoint

Nakkerd Hill

بودای سپید رنگی که اینجا بر فراز پوکت نشسته، ۴۵ متر ارتفاع دارد…

بعد از این برنامه به پاتونگ برگشتیم و برای روز بعد، از یک آژانس با تخفیف ویژه تور خریدیم. تورهای دریایی متنوعی به گردشگران ارائه می شود. اما مشهورترین آنها به Phi Phi Islands و Phang Nga Bay می روند. در خلیج پانگ نگا، جزیره ای به نام کائو پینگ کان وجود دارد که به جزیره جیمز باند معروف گشته زیرا لوکیشن فیلم مردی با اسلحه طلایی بوده است…

انتخاب ما تور Phi Phi Islands بود. طبق روال تورهای جنوب شرق آسیا، اینجا هم مینی بوس برای ترانسفر به محل اقامت می آید. به اسکله رسیدیم. هوا ابری بود. همراه دیگر گردشگران سوار کروزی شدیم که دوستی نام داشت. به محض سوار شدن با چای و قهوه پذیرایی شدیم و کاپیتان گشت آن روز را از بلندگو توضیح داد و گفت که برای بعد از ظهر منتظر تابش آفتاب باشیم. اولین مقصد، جزیره غیرمسکونی کای بود. برای رفتن به ساحل باید سوار قایقهای کوچک می شدیم. با توجه به شرایط جوی، خدمه کروز حتی برای سوار و پیاده کردن از قایقها محتاط بودند. راهنمای تور سلیمان نام داشت و یکی یکی سراغ مسافران آمد و پیشاپیش عذرخواهی کرد. ممکن بود به دلیل نامناسب بودن آب و هوا امکان پیاده شدن در کای را نیابیم. خوشبختانه بعد از سپری شدن دقایقی شرایط برای رفتن به جزیره ایمن شد. کای یک جزیره زیباست با ساحلی زیباتر که با دهها صندلی و سایبان های رنگارنگ تزئین شده است.

اینجا می توان با اسنورکلینگ ماهی های راه راه زرد و مشکی رنگ را بدون حفاظ دید و یا از نزدیک ترین فاصله ممکن غذا خوردنشان را تماشا کرد. فروشنده ای، به مسافرانی که می خواستند ماهیها را تغذیه کنند بسته های نان تست می فروخت…دیدن ماهیها در چنان وضعیتی شادی بی پایانی به همراه داشت. همه از بزرگ و کوچک و مرد و زن، هیجان زده و شاداب بودند.

بعد از ۴۵ دقیقه توقف، مجددا سوار کروز شدیم. وقت ناهار بود و سلیمان به سمت ما می آمد. صبح گردنبند الله مرا دیده بود و آمد تا خاطرجمعمان کند همه ی غذاهای بوفه حلال هستند. برنج بود و چند نوع خورشت شرقی به همراه ماهی سرخ شده ی بسیار لذیذی به همراه سالاد و نوشابه. برای دسر هم تا دلتان بخواهد آناناس تازه و هندوانه.

رنگ آب به نسبت محیط و نورهای مختلف، دائم در حال تغییر است و به اینجا که رسیدیم، آب کاملا سبز رنگ شد.

و حالا نیم ساعت توقف در یک ساحل رویایی… رسیدیم به خلیج مایا

خلیج مایا یک پارک ملی زیبا دارد.

حیف که بر این تصویر خورشید نتابید تا سبزیِ شفافِ آب، منظره جادویی اش را تکمیل کند. اینجا لوکیشن فیلم ساحل با بازی لئوناردو دی کاپریو بوده و این موضوع بر جاذبه گردشگری خلیج افزوده است.

آب به شدت صاف و زلال است و غیر از حرکت ماهیها، کف دریا را هم می توانید به راحتی ببینید.

رد پاهای ماست روی لطیف ترین شنهایی که تا به حال لمس کرده ام…

Viking Cave

Phi Phi Island – قایق های دم دراز، تصاویر معرکه ای خلق می کنند و در بسیاری از کارت پستال های جزیره هم دیده می شوند…

از نشستن در این ساحل و نگریستن به منظره دلپذیر قایقها خسته نخواهید شد…

جزیره ی بزرگی است و بسیاری از گردشگران اروپایی برای استفاده از امکانات گوناگون ورزش های آبی به جای پوکت، در اینجا مستقر می شوند. یک ساعت فرصت داشتیم تا در بازار محلی قدم بزنیم. فروشگاه های کارت پستال بسیار بیشتر از فروشگاه های صنایع دستی به چشم می آیند.

در مسیر بازگشت، با میوه و نوشابه پذیرایی شدیم و مسافران خسته هر کدام به گوشه ای خزیدند و تا رسیدن به پوکت خوابیدند. ولی برای ما زمان خواب نبود. پس در حال گوش کردن به موسیقی های دلخواهمان به دریای زیبایی چشم دوختیم که از بعدازظهر کمی از آفتابش را با ما قسمت کرده بود و به تسبیح آفریدگار فرا می خواند…

امیدوارم از این گردش دریایی لذت برده باشید.

چند نکته:

– بازدید از معبد چالونگ که یکی از زیباترین معابد پوکت است و همچنین دیدن شهر قدیمی پوکت را فراموش نکنید.

– اگر با تور به پوکت سفر نمی کنید، باید بدانید برای رفتن به شهر می توانید از مینی بوسهای فرودگاه استفاده کنید. از آنجایی که در پوکت بازار دلالی حسابی داغ است، مینی بوسها سر راه در آژانسهایی توقف می کنند که هتل یا تور می فروشند. ما هم از همین طریق هتل گرفتیم و از انتخابمان هم راضی بودیم.